top of page

פטריות צדף ורודות - גידול וסגולות

עודכן: 25 ביולי 2021


פטריות הצדף הורודות או בשמן הלטיני pleurotus salmoneostramineus או pleurotus djamur נפוצות בקרב מגדלי פטריות מתחילים מכיוון שהן קלות לגידול, בריאות וטעימות מאוד. בנוסף, הצבע המיוחד שלהן בגווני ורוד סלמון הוא מחזה שכל מגדל פטריות רוצה לצפות בו.



תיאור כללי:

פטריות הצדף הורודות ידועות בטעמן ומרקמן העשיר והמעודן, למרות המחזה המיוחד שלהן וטעמן, פטריות צדף ורודות הם לא מאוד פופולריות ברחבי העולם. כמו שאר פטריות הצדף גם הן מכילות ערכים תזונתיים רבים. הן תומכות במערכת החיסון ועשירות בחלבון וויטמינים כגון ניאצין, ויטמין D בטא-גלוקנים וברזל.

פטריות הצדף הורודות מעודנות אך בשרניות וצומחות במרבדים של פטריות מתוך המצע, הן מתחילות כראשי סיכה בצבע ורוד חזק ועם הגדילה הגוון שלהן הופך לורוד סלמון.












גידול - דגירה עד "הפרחה"

פטריות הצדף הורודות הן פטריות חזקות מאוד, הנסיון שלנו לימד אותנו שהן יסתדרו נהדר על רוב מתכוני האגר, ועם זאת אנו מעדיפים לגדל אותן על מצע אגר מיי בישול שיפון.

הן אוהבות במיוחד מזרע חיטה ושיפון אך יסתדרו נהדר גם על מזרעים אחרים.

מצע אידיאלי לפטריות הצדף הורודות הוא מזרע קש, אף שהן יסתדרו מעולה על מצע של עץ (מעוקר), אין צורך להתאמץ ולהוציא כסף מיותר כי הן גודלות נהדר על מצע קש מפוסטר.

פטריות הצדף הורודות הן כל כך חזקות שהן יאכלו ויעכלו המון חומרים כמו נייר עיתון, קפה משומש, גזם, עשבים יבשים ועוד. תהליך אכלוס מצע לוקח 10-21 לערך, תלוי כמות המזרע ביחס למצע.

פטריות הצדף הורודות הינם פטריות קיץ שמקורם באסיה, הן דוגרות גם בטמפרטורות גבוהות ולא כמו רוב הפטריות שנגדל שאת התפטיר שלהן אפשר לשמור במקרר בקלות , את התפטיר של פטריות הצדף הורודות לא מכניסים למקרר כי הוא עלול למות.



טכניקות לגידול:

אפשר לגדל פטריות צדף ורודות במגוון דרכים, דלאים עם חורים, שקיות מצע, צנצנות, מיכלים שקופים ואף גידול חיצוני במיטות גידול.









תנאי גידול ותהליך "ההפרחה" :

תחילה הן בוקעות כסיכות קטנות בצבע ורוד בוהק, ובבגרותן יקבלו גוון ורוד סלמון בהיר. אוהבות תחלופת אויר גבוהה, כשהן גדלות בסביבת co2 גבוהה, רגל הפטריה תתארך והכובע ישאר קטן, בתחלופת אויר נכונה רגל הפטריה תישאר קטנה והכובע יגדל. הן פטריות חזקות שמייצרות כמות גדולה יחסית של פטריות ביחס לכמות המצע .

הטמפרטורה האידיאלית לפריחה היא 22-30 מעלות ו90%-85% לחות,

אולם הן ידועות כפטריות אגרסיביות שיכולת לגדול גם מעבר לתנאי הגידול שלהן.






בישול ושימוש:

הפיטריה מוכנה לשימוש מיד לאחר הקטיף, כשהיא בשיא טריותה, מומלץ לטגן/ לבשל לפני השימוש למרות שיש שאוהבים לאכול פטריות צדף צעירות (פטריות בייבי) טריות ללא בישול או טיגון.

על מנת לשמור את הפטריות במקרר, מומלץ לשים אותן בשקית נייר/קופסת פלסטיק (ואת הפטריות לעטוף בנייר סופג) . אפשר גם לייבש את הפטריות ולשמור לשימוש עתידי לבישול או כתוסף תזונה.

פטריות הצדף הורודות מעולות לטיגון כתחליף לבשר לטבעונים, ויש שאומרים שבהכנה נכונה פטריות צדף ורודות הן תחליף נהדר לעוף.





ערכים תזונתיים וסגולות רפואיות:

פטריות הצדף הורודות מכילות מינרלים ובהם אשלגן, מגנזיום, סידן, ברזל ומנגן, נוגדי חימצון ובהם חומצה גאלית, ליקופן, בטא קרוטן וכן חומצה כלורוגנית ומונאקולין K.

סגולות רפואיות:

-נוגדת חימצון חזקה ובכך מסייעת לשמירת רקמות הגוף ומניעת נזקים והתפתחות מחלות .


-אנטי דלקתית – הפלאורן, הוא פוליסכריד ייחודי לפטרית היער, מחזק את הגוף מפני זיהומים.


-אנטי סרטנית – בעיקר סרטן המעי הגס, הריאות, הערמונית והשד. הפלאורן פועל נגד תאי סרטן המעי הגס על ידי העלאת רמות נוגדי חימצון ועל ידי הפחתת דלקת.


-משפרת תפקוד המערכת החיסונית


-מניעת עצירות – הסיבים התזונתיים שבפטריות הצדף הכחולות מסייעים לתפקוד מערכת עיכול תקינה.


-הורדת כולסטרול בדם –המונוקולין K הוא בעל פעילות דומה לתרופות להורדת כולסטרול אך ללא תופעות הלוואי.


-סוכרת – החומצה הגאלית שבפטריה משפרת את קשירת האינסולין לקולטני האינסולין שבקרום התא ובכך מסייעת להורדות רמות סוכר בדם. החומצה הגאלית היא גם נוגד חימצון מאד חזק ולכן מסייעת גם למניעת נזקי הסוכרת בכלי הדם ובאיברי הגוף. החומצה הכלורגנית מסייעת אף היא באיזון רמות הסוכר בדם על ידי עיכוב ספיגת הסוכר מהמזון לדם ועל ידי שיפור תפקוד הכבד.


-קוליטיס – לפלאורן פעילות מוכחת כנגד דלקת במעי ובכך הוא מסייע בטיפול במחלות מעיים דלקתיות (קוליטיס).


-אלרגיות – הפלאורן מעלה את כמות הלימפוציטים בדם ובכך מגן מפני אלרגיות.


מחקרים אחרונים הראו כי אחד היתרונות המעניינים ביותר של פטריות הצדף הורודות הוא האפקט הפרה-ביוטי שלו. הסיבה לכך היא שפטריית הצדף הורודות עשירות בפוליסכרידים, המכילים סוכרים בעלי שרשרת קצרה כמו גלוקוז, גלקטוז, פרוקטוז ו- N-acetylglucosamine, שהם תרכובות שאינן ניתנות לעיכול הממריצות את הצמיחה של מה שמכונה 'חיידקים טובים' במיקרוביוטה . ריבוי האורגניזמים הללו מעכב את אוכלוסיית המיקרואורגניזמים הפתוגניים במערכת העיכול. במחקר שנערך על סוגים שונים של פטריית צדף , החוקרים מצאו כי לכל התרבויות המכילות את תמציות הפטריות מפגינות יכולת עיכוב פתוגנית טובה יותר. זה מועיל במיוחד לחולים הסובלים מבעיות במערכת העיכול, כולל תסמונת המעי הרגיז (IBS) ועצירות.



רוצים לגדל פטריות צדף ורודות ?

5,504 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page