top of page

מדריך לייצור מצע לגידול פטריות צדף (אויסטר) בפיסטור קר

פטריות כמו כל אורגניזם אחר צריכות מצע גידול על מנת להתפתח, וחלק גדול מהתפקיד של מגדל הפטריות הוא

לתאם לפטריות מצע גידול מתאים ולייצר אותו בתנאים המצויים.

בין הפטריות הנפוצות בגידול ביתי ומסחרי יש פטריות שיכולות לגדול על מצע קש/קנה סוכר/קנה תירס וקלחים ועוד, יש פטריות שחייבות מצע מבוסס על עץ קשיח כמו אלונים, ויש פטריות שצריכות מצעי מצע עם קומפוסט.

אנחנו נתרכז בכתבה הזאת במצע קש חיטה בטכניקה של פיסטור קר, מצע שמתאים לפטריות צדף ועוד מגוון פטריות אוהבות קש כמו כובע יין (wine cap), paddy straw ( סוג של נרתיקנית ), ויש דיווחים אפילו על פטריות ערמונים שגדלו על מצע קש (למרות שהן במקור גדלות על עץ).


פסטור קר זה תהליך שבו אנחנו מטבילים את חומר הגלם שלנו (במקרה הזה קש חיטה קצוץ) במים עם כ2% סיד כבוי (hydrated lime) למשך כ18-24 שעות . הסיד מעלה את החומציות של המים לרמה בסיסית מאוד של כ 11-13, והתהליך כולו מייצר תנאים בהם רוב החיידקים ונבגי העובש מתים או "רדומים".

בתום 18-24 שעות שבהן הקש היה בתוך מים הבסיסיים, אנו נסנן את הקש, נפרוס אותו להגיר נוזלים עד שהוא לא נוטף מים ואז נתחיל "לאכלס" את מצע הגידול שלנו במזרע של הפטריות שבחרנו ולהכניס לדלי/שקית או כל כלי מתאים אחר עם חורי נשימה ופריחה.

את מצעי הגידול המאוכלסים שלנו נניח במקום נעים ורצוי חשוך בטמפרטורה של כ 23-27 מעלות למשך כשבוע-שבועיים עד שיסיימו "אינקובציה" ויתחילו לפרוח.


כל תהליך הפסטור הקר של מצע הגידול ותהליך האכלוס במזרע מפורט כאן בסרטון המצורף


רוצים לגדל פטריות צדף בפסטור קר?


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page