top of page
  • Mycelium

הוראות הפעלת ערכה לגידול פטריות ריישי קרניים וריישי בניאס

משפחת פטריות הריישי או בשמן הלטיני ganoderma מכילה בתוכה זני פטריות מרפא מיוחדות במינן ובעלות יופי יוצא מן הכלל. פטריות הריישי משמשות זה אלפי שנים כפטריות מרפא עוצמתיות ביותר עם עדויות לכך עוד מימי סין העתיקה.

פטריות הריישי שבערכות הגידול שלנו הן הריישי בניאס ( ganoderma lucidum ) אשר תורבתו מפטריית בר שלוקטה בנחל הבניאס בגליל, והריישי קרניים ( ganoderma lucidum ) שיכולה לגדול עם "קרניים" ארוכות בטיפול מתאים.


ערכת גידול של פטריות ריישי קרניים פורחת
ריישי קרניים

הוראות ושלבי הגידול :


שלב ראשון – יש לפתוח את הערכה בחלק העליון ולהוציא את השפריצר, לפתוח את החזית במקום המסומן, ואז בעזרת סכין חדה יש לחתוך X בשקית שעוטפת את מצע הגידול ונניח את ערכת הגידול במקום ללא שמש ישירה אבל עם אור עקיף.


שלב שני - יש למלא את השפריצר המצורף במים מהברז ולרסס מים (כ10 ריסוסים לערך) לכיוון ערכת הגידול ממרחק של כ 15 ס"מ עד שכל שטח הפנים של הערכה לח ומלא טיפות. יש לחזור על הפעולה לפחות פעמיים ביום כדי לוודא שהלחות הנדרשת נשמרת ( באזור מישור החוף לא צריך לרסס באותה כמות כמו באזורים יבשים יותר בארץ). פטריות ריישי צריכות 75%-90% לחות כדי לגדול באופן אופטימלי וטמפרטורה של 20-30 מעלות.


טיפ - כדי להוציא פטריות יותר בצורת "קרניים" יש להכניס את הערכה לתוך אוהל/קופסת גידול שקופה בכל תחילת תהליך הגידול והסרת הערכה למקום עם יותר חמצן לקראת סוף הגידול (כ2-3 שבועות לתוך הגידול) .

התהליך הזה בעצם כולא פחמן דו חמצני באוהל/קופסת הגידול וגורם לפטריה להתארך בחיפוש אחר חמצן וכך נוצרות ה"קרניים".


שלב שלישי - לאחר מספר ימים יחלו להופיע פטריות ראשונות בצורת כדור לבן שימשיך ויגדל לאט לאט. יש להמשיך בריסוס המים לתיסוף הלחות. עם תהליך הגידול הכדור הלבן יגדל ויוסיף אליו צבעים בזמן הגידול כך שהקצה של הפטריה יהיה לבן ומאחורי הלבן גוונים של אדום כתום וצהוב.


שלב רביעי - נדע שהפטריות הגיעו לגודלן המלא כאשר הן יצרו צורה של מניפה ותפסו את כל הצבעים כמו בהסבר ובתמונה. בשלב זה אנחנו יכולים לקטוף אותן עם מספריים חדות, לייבש את כל ערכת הגידול עם הפטריות מחוברות ולהשאיר את הפטריות כפסל אורגני, או להמשיך בגידול עד יציאת הנבגים ואיסופם ( מומלץ לסגור בשלב זה את הפטריה בתוך אוהל/קופסה כדי להמנע מפיזור נבגים באוויר הבית ).


לבסוף: אחרי שמצע הגידול שלנו נתן את עיקר פירותיו, הוא הפך לדשן מעולה לצמחים, אפשר להטמין את גוש המצע בגינה/לייבש ולפורר אותו בתערובת גידול צמחים או להעביר אותו לקומפוסט.


עוד לא ניסית לגדל פטריות ריישי ?















יש לחתוך את הפטריות הגדולות לפרוסות של כסנטימטר.


את הפטריות הקטנות אפשר להשאיר שלמות.


לטרוף את הביצים בקערה ולהכין פירורי לחם לציפוי על צלחת ליד.


לטבול את הפטריות אחת אחת בביצה ולכסות בפירורי לחם.


לחמם שמן במחבת ולטגן על חום בינוני עד הזהבה משני הצדדים.


להגיש עם חצי לימון.










על מנת לשמור את הפטריות במקרר, מומלץ לשים אותן בשקית נייר/קופסת פלסטיק (ואת הפטריות לעטוף בנייר סופג) . אפשר גם לייבש את הפטריות ולשמור לשימוש עתידי לבישול או כתוסף תזונה.

bottom of page